Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

onsdag 8 oktober 2014

När mamma är hemma

Har äntligen blivit mammaledig! Började egentligen en vecka i förväg för fick så ont i ryggen av att sitta på jobbet dagarna i ända, och att köra bil mellan Pargas och Åbo var heller inte speciellt kul. För mej kändes det lite svårt att släppa taget om jobbet, men barnen tycket det att mamma är hemma då de kommer från skolan/förskolan är det bästa som hänt på länge .

 
Har redan nu tröttnat på att äta bröd och jogurt till mellanmål och tänkte experimentera lite med olika typer av gröt för att få omväxling, och också kunna servera nåt hälsosamt. Så igår blev det svartavinbärs mannagrynsgröt. Linus tyckte det var gott och slevade i sej men O som inte tycker om surt rynkade lite på näsan. Så om jag nån gång lagar om samma gröt lägger jag i hälften mindre svartavinbär, även om den då blir hälften så hälsosam.


Men visst tycker jag också det är skönt att vara hemma och alldeles snart kommer jag att sluta undra över vad de grejar med på jobbet och vad jag "går misste" om. För nu är det mer ordning på torpet här hemma och jag kan bättre kan följa med att läxor blir gjorda och övervaka provläsning. Matsäckar och tandläkartider mitt på dagen är inte längre utmaningar, och jag slipper upptäcka tio på kvällen att O eller L nästa morgon skall ha skridskor med till skola/dagis.

Det är länge sen jag varit mamma på heltid och måste säg att jag ser fram emot att vara det en bra tid framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar