Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

onsdag 13 februari 2013

Senaste resan

 
Hejs svejs, länge sen jag senast tittat in i bloggen. Det har absolut inte varit meningen att jag plötsligt skulle ta en så här lång paus, det har tvärtom stört mej att jag inte fått foton uppladdade för att kunna skriva några rader. Jag var nämligen på en artbetsresa som är värd att nämna, jag var till Kina, Macau och Hong Kong.
 
 
Det är så totalt annorlunda i Kina än nån annanstans där jag varit. Och då säger de som vet, att jag egentligen inte ens varit i Kina då jag var i Hong Kong och Macau. De är före detta Engelska och Portugisiska kolonier så den Europeiska kulturen har haft ett starkt inflytande här.
 

Nå, jag märkte nu i alla fall inte av nån Portugisisk eller Engelsk kultur, förutom att de här kanske talar liite bättre engelska än t.ex. i Shanghai. Men för mej var det nog en såå exotisk resa. Det som jag kanske upplevde som den stösta skillnaden mellan Europa och Hong Kong var folkmängden. Man kan inte ens föreställa sej hur mycket folk det finns. Och alla köer, vatr man än ville ta sej fick man snällt stå och köa. Det tog evigheter att förflytta sej från ett ställe till ett annat.

 

De här bilderna är tagna från Macau och här märker man nog att Portugisiska arkitekter varit i farten. Det var såå vackert med gamla byggnader upplysta för att ta emot det nya året.
 
 
Ända upp till the Peak tog vi oss. Utsikten var hisnande!
 
Nå nu låter det kanske som om jag inte skulle varit nå vidare förtjust i Hong Kong och Macau, men tyvärr tillbringade jag så lite tid på båda ställena att jag inte hann bilda mej en ordentlig uppfattning om dem. Den mesta tiden gick åt till köande...:)
 
Så rådet jag ger alla som möjligtvis planerar resa hitåt är att verkligen planera resan, man måste veta exakt vad man vill göra, se eller köpa. För om man beger sig till Hong Kong med  attityden att "vi ser sen när vi kommer fram", så då kommer resan inte att bli lyckad.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar