Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

onsdag 27 november 2013

Shanghai, night and day


The Bund, bland turister

Var förra veckan på arbetsresa till Shanghai. Det var en intressant stad, en stor internationell metropol. Den gamla delen av stan var väldigt Europeisk tyckte jag, vackra gamla byggnader. I den nyare delen av stan var det bara en massa höghus och kontorsbyggnader. Kolosser som som finns i vilken stor stad som helst.


Men om jag på dagen inte var så där överentusiastisk, hade en känsla av att jag var i vilken internationell stad som helst, så var det destu finare på kvällen. Alla byggnader var upplysta i alla världens färger som blinkade och sprakade. Det var en upplevelse att på kvällen gå längs med samma kajkant som jag på dagen inte fattat vad det var för speciellt med.

Pearl Tower

 
På ena sidan floden hade vi de nya byggnaderna och vände man sej om fick man se de fantastiska gamla byggnaderna. Vi tog hissen upp till takterassen på det anrika Fairmont Hotel, utsikten var hisnande, och själva hotellet var också en upplevelse.
 

 
Ovan ser man Nanjing Road. Nån har sagt att det är som Shanghai's Champs Elysée. Hmm, hade nog svårt att se nån likhet där.
 
Men nu har jag varit hemma i tre dagar och jag har väldigt svårt att återhämta mej från min jetlag. Är dödstrött på kvällarna men så vaknar jag ändå fem tiden på morgonen. Suck, vill så komma igång igen, börjar kanske vara för gammal för så långa resor... Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar